La poesia concreta catalana aterra a la Brossa!

27.01.2021 Exposició

L’edició ‘PostBrossa20’ és a punt de tancar per donar pas al proper projecte expositiu vehiculat al cicle ‘La poesia en crisi’. Així doncs, entre l’1 i el 26 de febrer la Fundació Joan Brossa romandrà tancada al públic per centrar-se en aquest projecte comissariat per Manuel Guerrero, Pau Minguet i Jesús Navarro. ‘Joan Brossa, Josep Iglésias del Marquet, Guillem Viladot. Poesia concreta, Petite Galerie, Lleida, 1971’ és una iniciativa que va néixer l’any 2019 en el marc de la celebració de l’Any Joan Brossa i que ha itinerat a la Fundació Guillem Viladot (Agramunt) i al Museu Jaume Morera (Lleida). Ara, en una versió més ampliada, aterrarà a la Fundació, amb la complicitat de l’Ajuntament de Barcelona i del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, per reconstruir l’exposició històrica ‘Poesia concreta’ que es va poder veure entre el 23 de gener i el 7 de febrer de 1971 a l’espai d’art alternatiu de Lleida anomenat ‘Petite Galerie de l’Alliance Française’.

Aquesta mostra ha estat considerada com la primera exposició de poesia concreta a Catalunya, en la qual es van exhibir, per primera vegada, poemes de Joan Brossa, Josep Iglésias del Marquet i Guillem Viladot. Es tracta de tres creadors que, malgrat presentar trajectòries diferents, i gràcies a les relacions internacionals o espanyoles, havien arribat fins a la poesia concreta o visual. Amb el títol de ‘Poesia concreta’ se situava els poetes exposats dins del moviment nascut al Brasil i a Europa a principis dels anys cinquanta: un tipus de poesia visual hereva del dadaisme, el qual reivindicava, d’una banda, la validesa de tots els materials en poesia i la independència de la lletra com un material més, i de l’altra, de l’art concret.

El 13 d’abril de 2019 es va inaugurar a Lo Pardal Fundació Guillem Viladot (Agramunt) la mostra ‘Poesia concreta. Brossa, Iglésias del Marquet i Viladot’, una reconstrucció fidel de l’exposició que el 1971 es va inaugurar a Lleida. Aquesta mateixa mostra va viatjar després a Lleida i es va poder veure al Museu Jaume Morera fins al 19 de gener del 2020. La pandèmia ha retardat l’arribada del projecte a Barcelona, tal com estava previst. És per això que el proper 26 de febrer la Fundació Joan Brossa presentarà la mostra però en aquest cas hi afegirà una selecció d’obres dels tres creadors que s’emmarquen en la dècada dels anys setanta. D’aquesta manera, es contextualitzaran totes les facetes d’aquests tres creadors singulars i, a la vegada, es documentarà el moment precís de l’eclosió de la poesia concreta al nostre país. La mostra es podrà visitar fins al 18 de juliol de 2021 i l’entrada serà lliure i gratuïta.

A més, l’exposició s’acompanyarà d’un catàleg amb textos d’experts que investiguen a l’entorn de l’exposició del 71 i sobre significació dels tres creadors en el camp de la poesia concreta o visual com són Marc Audí, Glòria Bordons, Eduard Escoffet, Manuel Guerrero, Pau Minguet i Ramon Salvo Torres.