Artboard 1

Variacions

És un programa nascut durant el curs 2018-2019 pensat des de la cocreació i el diàleg real entre el teixit creatiu i els centres educatius per tal de convertir l’alumnat en un agent cultural actiu.

Com funciona?
La Fundació acollirà tres grups escolars cada curs, perquè articulin un projecte vinculat a l’espai i a la programació de l’entitat. Per tant, cada projecte serà singular i respondrà a uns objectius i a unes necessitats fixadess de forma conjunta i el calendari. El procés de treball s’adequarà a les necessitats del centre educatiu i de la Fundació.
‘Variacions’ és un programa gratuït, que requereix compromís i implicació, que s’adreça especialment a centres educatius de proximitat. Fins ara hi han participat: Escola Mas Rampinyo (Montcada i Reixac), Escola Mossèn Jacint Verdaguer (Barcelona), Isabel de Villena (Esplugues de Llobregat), Institut Milà i Fontanals (Barcelona) i Institut Ernest Lluch (Barcelona).

El programa ‘Variacions’ es desplega en tres eixos de treball:

Itinerari “Arts visuals”:

Aquesta línia es treballarà des de l’octubre de 2022 fins al febrer de 2023 i estarà vinculada a l’exposició comissariada pels artistes residents i col·laboradors del Programa d’Investigació Curatorial 22. L’itinerari està concebut en un format de joc de pistes per les diferents sales del centre.
El projecte està pensat perquè ocupi la totalitat de l’espai del Centre de les Arts Lliures a partir de l’activació de pràctiques disruptives que girin al voltant de les arts visuals, i perquè esdevingui un camp d’experimentació amb múltiples tècniques de les arts plàstiques (collage, gravat, ready-made…), així com un lloc de reflexió sobre les diferents maneres de situar i interpretar una obra d’art contemporània, i de posicionar-se envers ella. És una proposta per fer que els alumnes formin part del procés creatiu de l’exposició i es relacionin amb artistes contemporanis, tot aprenent dels seus mètodes de treball, per acabar generant de manera conjunta una activitat performativa per a tot el museu.

Itinerari “Poesia”:

Aquesta línia és transversal a tot el curs escolar i estarà vinculada a la nova residència per a poetes del Centre de les Arts Lliures.
Es tracta d’una proposta de treball entorn de la poesia i la paraula: escrita, pronunciada, accionada. Joan Brossa transformava constantment l’oralitat i els sons, així com els mots i les lletres en poesia. Un joc metafòric que combinava amb altres jocs lingüístics, irònics i performatius. Aquest itinerari està centrat en el procés creatiu i en la revisió de les diferents assignatures escolars per entendre-les com a terrenys que es relacionen i dialoguen a través de l’art. Els continguts i la metodologia s’articularan en funció de les necessitats del centre educatiu i de les línies de treball que proposi l’artista resident.

Itinerari “Arts en viu”:

Aquesta línia es treballarà del març al juny de 2023 i estarà vinculada a l’exposició temporal comissariada per Joan M. Minguet sobre Joan Brossa i les arts parateatrals.
És un projecte d’arts escèniques articulat al voltant de l’univers creatiu de Joan Brossa, de les arts en viu i de les poètiques experimentals. Se centra en processos de dramatúrgia i de producció teatral, amb especial èmfasi en aquelles arts enteses com a parateatrals (circ, màgia, dansa, clown, funambulisme, streptease, cinema, transformisme, accions musicals, performance, drag…), tot estimulant la creació poètica més experimental de Joan Brossa. El cos, la performance i l’acció guiaran aquest itinerari, en què es treballarà l’autoexpressió, l’autoacceptació i la singularitat per crear espais comunicatius i segurs a l’hora d’explorar la creativitat pròpia.

També et pot interessar