Artboard 1

En Residència

Juana Dolores. En Residència

Aquest curs 2023-2024 participem per segon cop en Artistes En Residència als instituts de Barcelona, un projecte de l’ICUB i el CEB que té l’objectiu d’introduir la creació contemporània als centres públics d’educació secundària per mitjà d’un contacte directe d’un creador o creadors amb els alumnes.

L’artista que conduirà el procés creatiu serà Juana Dolores, i per segon any consecutiu treballem amb l’alumnat de l’Institut Escola Eixample, amb els docents Marta Arteaga i Joan Rafart com a figures de referència durant el procés.
A finals de curs presentarem la mostra a un dels espais del Centre de les Arts Lliures.

BIO

Tot el meu treball parteix de la tensió entre la ideologia i la bellesa. He publicat Bijuteria (56a edició del premi de poesia catalana Amadeu Oller, 2020, Edicions Galerada) i I SI UNA NACIÓ DESFILANT PER UNA CATIFA VERMELLA –rèquiem català– (2023, Edicions Poncianes). En teatre he interpretat, dirigit i escrit # JUANA DOLORES # * massa diva per a un moviment assembleari * (2019) i HIT ME IF I’M PRETTY o la princesa moderna (2023), dos solos performàtics que configuren la primera i la segona part de 1a Trilogia: LA MEVA FEMINITAT –ideologia, partit, constitució–, una trilogia teatral, inacabada, encara, sobre les potencialitats revolucionàries de la ficció. En audiovisual he ideat i creat LIMPIEZA (2020), un pamflet audiovisual contra l’explotació i la discriminació de les treballadores de la neteja i la llar, i MISS UNIVERSO (2021), una entrevista a una miss que reflexiona sobre el treball, la violència i l’amor entorn el concepte d’erotisme en Georges Bataille.

PROPOSTA

Al programa En Residència seguiré explorant l’entrevista com a format artístic, com a gènere literari en particular i com a gènere audiovisual en general. Una entrevista és un gest que legitima i reconeix, d’acord o en desacord, la identitat individual o col·lectiva que personifica el subjecte entrevistat i el situa en un context privilegiat pel que fa a les possibilitats d’auto/presentació i auto/representació. Avui, en l’era del post-Internet, la construcció i l’exhibició del Jo, presentat i representat constantment en les plataformes digitals i les xarxes socials, ha esdevingut, gairebé, una pràctica no només habitual sinó inevitable, de certa obligatorietat, que caracteritza les generacions dels 2000 en endavant. Per això, en aquest projecte, m’agradaria prendre de punt de partida la biografia, dir-la i desdir-la, reivindicar-la o qüestionar-la, imaginar-la, per a investigar i reflexionar sobre l’autopercepció i la consciència de classe, travessada per la capitalització de la personalitat i la burocratització de la vida, que es desenvolupa, d’una manera o una altra, en l’adolescència.

Juana Dolores