Càpsules indisciplinades – temporada 2022/23

Per segon any consecutiu presentem la formació per a docents Càpsules indisciplinades. Apunts per a la recerca i la creació contemporània. Aquesta formació s’adreça a docents, mediadores i agents educatives que tinguin interès a treballar la creativitat brossiana entesa des de la creació contemporània i col·lectiva, com a eines d’emancipació intel·lectual. Cada càpsula està dinamitzada per un artista o col·lectiu artístic que col·labora amb la Brossa a la temporada d’enguany. Càpsules indisciplinades es converteix així en un espai d’experimentació, lúdic, creatiu i indisciplinat, tant per als artistes com per als docents, perquè intercanviïn coneixements i s’acostin a la pràctica de l’art des d’un vessant pedagògic i emancipador.

Si t’apuntes al curs sencer, et convertiràs en Amic de la Brossa durant aquesta temporada. Amb aquest carnet podràs gaudir de descomptes en activitats de la programació i en la nostra llibreria, així com t’oferirem l’oportunitat de trobar-te amb els comissaris de les exposicions i els creadors escènics, entre molts altres beneficis!

Horaris: els dissabtes d’11 a 13:30h
Lloc: Fundació Joan Brossa – Centre de les Arts Lliures
Preu: 50€ el curs sencer | 12€ per sessió.
Contacte per inscripcions: sgali@fundaciojoanbrossa.cat

17 de desembre. RAQUEL PENA

CÀPSULA
Raquel Pena, poeta i docent, travessa les disciplines de la literatura, la filosofia i la història, amb la poesia com a motor. A la seva càpsula plantejarà algunes claus per entendre el procés de creació literària d’un poemari de caràcter historiogràfic, per tal de fer confluir la història dins la metàfora. La pràctica girarà entorn d’elaborar un discurs on la investigació pren una part imprescindible en la construcció d’un relat poètic. Com generar una història a través de testimonis ficcionats, que conviuen amb els reals a través de la metàfora? A més a més, Clara Fabregat Giribert, docent de l’Institut Escola Mirades, que participa en el programa Variacions, ajudarà a imaginar possibles formes de portar la dinàmica a partir de l’experiència d’un projecte de creació poètica a l’aula.

BIO
Raquel Pena Martínez s’ha format en Filosofia i és la guanyadora del premi Francesc Garriga de 2021. Forma part de l’exposició col·lectiva de L’Ull de veure aparicions, de Roser Bastida i Javi Morera, que es podrà veure del 17 de novembre al 8 de gener. Coordina el Cafè Filosòfic Pensa on desenvolupa un espai de diàleg entre pensament i ciutat. Ha exercit com a docent als instituts públics catalans i ha impartit diversos seminaris de filosofia a la Fundació Universitària Martí l’Humà. Actualment, col·labora amb Joana Dark, un projecte sonor que pretén reflexionar sobre les arrels rurals dels nostres costums.
IG: @raquel.penam

18 i 25 de febrer. MARC CHORNET I ROBERTO ROMEI

CÀPSULA
Fruit d’una col·laboració entre el teatre Tantarantana i el Centre de les Arts Lliures neix [Blank], una peça que succeeix paral·lelament entre els dos espais escènics. En aquesta càpsula, que dinamitzaran Roberto Romei, el creador de la peça que ocorre a la Brossa, i Marc Chornet, director d’arts escèniques de la casa, treballarem el teatre com una eina transformadora per afrontar conflictes socials. Quins són els reptes de treballar amb joves adolescents? El teatre pot generar situacions d’aprenentatge?

BIO
Roberto Romei ha treballat com a actor i director, i en l’actualitat és co-director artístic del Teatre Tantarantana. En el camp de la docència ha treballat com a professor de Biomecànica teatral, Interpretació, Direcció d’actors, Escenificació i Guió Cinematogràfic a Roma, Copenaghen i Londres. Des de 1998 és professor de l’Institut del Teatre i és el Director del Departament de Dramatúrgia, Escenificació i Coreografia.

Marc Chornet és Director de l’àrea d’Arts Escèniques del Centre de les Arts Lliures. És professor de l’Institut del Teatre, dins del Departament de Dramatúrgia, Escenificació i Coreografia. És membre fundador del Projecte Ingenu i director de múltiples espectacles, com La Dona Panera (nominat als Premis de la Crítica), Vaig ser pròsper (finalista als Premis BBVA 2020), Yerma (nominat als Premis Butaca) o Hamlet (amb menció especial del Jurat AlmagrOFF 2014).

25 de març i 15 d’abril. LAURA GINÉS

CÀPSULA
Laura Ginès és artista audiovisual i la seva pràctica, que gira principalment al voltant del cinema i l’animació, sovint desperta també una mirada pedagògica que proposa maneres de crear col·lectivament. En tant que l’animació és una eina més a desplegar en un procés artístic, i que l’art té un fort component lúdic, aquella es converteix, per a Laura, en el joc de crear seqüències d’imatges. Un joc que pot ser grupal. La càpsula gira entorn de compartir la construcció d’aquest temps suspès, i veure’n després el resultat, que pot convertir-se en una eina que alliberi altres tipus de diàlegs i desperti tant alumnes com docents a parlar i aprendre des d’altres veus.

BIO
Laura Ginès Bataller codirigeix un estudi de gràfica animada que desenvolupa projectes per a cinema, esdeveniments artístics institucionals o publicitat. El 2023 exposarà Grafia animada per a després del diluvi, que es podrà veure al Centre de les Arts Lliures des del 23 de març fins al 30 d’abril de 2023. Alguns dels seus films més personals són part de l’Arxiu Xcèntric del CCCB, i s’han exhibit en centres d’art o sales especialitzades com la Filmoteca de Catalunya o l’Anthology Film Archives de Nova York, entre d’altres.
IG: @lauraginespuntcom
web: lauragines.com

27 de maig. GLÒRIA BALAÑÀ

CÀPSULA
Glòria Balañà i Sadurní Vergés, directors i dramaturgs, col·laboren junts en el projecte escènic Els ossos de Montaigne. La seva càpsula es dividirà en dues parts. A la primera part, compartiran el procés de recerca i creació que els ha dut fins a l’espectacle Els ossos de Montaigne. Partiràn de la llavor que va originar el projecte fins a arribar a les premisses que han acabat gestant la peça escènica. A la segona part, proposaran un treball pràctic d’excavació de paraules, una metodologia amb una base filosòfica creada per la Societat Doctor Alonso, que va formar part del seu procés de recerca. Una eina pràctica per a la reflexió sobre el llenguatge, el treball col·lectiu, la creació i la generació de pensament compartit.

BIO
Glòria Balañà i Altimira és directora, dramaturga i docent. Juntament amb Sadurní Vergés han creat l’espectacle Els ossos de Montaigne, Balañà com a directora, Vergés com a dramaturg, que es presentarà a la Brossa des del 24 de maig fins a l’11 de juny de 2023. Des de 2012 és professora de les Especialitats d’Escenificació, Dramatúrgia i d’Interpretació a l’Institut del Teatre de Barcelona. També imparteix classes de direcció escènica a l’Obrador de la Sala Beckett. Com a directora d’escena ha realitzat múltiples espectacles de dramatúrgia contemporània, i com a dramaturga ha escrit i dirigit diversos espectacles de creació, com Desencant, al Teatre Lliure i Sitges Teatre Internacional (2004).
IG: @gloriabalana

Sadurní Vergés ha escrit una quinzena d’obres de teatre, algunes de les quals premiades i publicades, i també fa dramatúrgies de dansa contemporània: Lélek, amb la ballarina Laura Marsal; Materea, de la coreògrafa Sonia Fernández. En paral·lel a la seva activitat de dramaturg, traductor i director, col·labora habitualment amb el departament de Serveis Culturals de l’Institut del Teatre, imparteix classes de dramatúrgies contemporànies al postgrau en Projectes pedagògics i escènics de l’Institut del Teatre i és professor de literatura a l’ESAD d’Eòlia.
IG: @sadurniverges
web: sadurniverges.com

Data per confirmar. MONTE ISLA

CÀPSULA
Monte Isla és un col·lectiu de creadors escènics que basen el seu treball a partir de l’experiència plàstica, el contacte amb els objectes i amb l’espai. En aquesta càpsula investigarem què implica un procés d’escenificació col·lectiu a partir del dispositiu que han creat per a l’espectacle Allí donde no estamos. A través d’una sèrie d’exercicis parlarem de la connexió entre la mirada i l’escena, la música i una imatge, o la percepció i l’espai, per tal d’apropar-nos al teatre des d’una òptica experiencial i sensorial. Comptarem amb la Sílvia Galí, de Mediació i Educació de la Brossa, que ens compartirà l’experiència d’En Residència amb l’Institut Escola Eixample, que treballen amb plantejaments escènics i plàstics molt similars.

BIO
El projecte de la companyia va començar amb la creació d’Allí donde no estamos, estrenat al Festival Si no vols pols no vinguis a l’era, a l’espai Nyam-Nyam el 2021, i que es podrà veure del 23 al 26 de novembre al Centre de les Arts Lliures. Aquest any, la companyia va presentar la seva segona peça al Festival TNT, Donde empieza el bosque acaba el pueblo.
IG: @monte.isla
web: monteisla.com