Variacions. Primera part

08.07.2019 Variacions

9. La noia, de perfil, camina pel bosc. Està emocionada. Travelling lateral vaiverejant,

enquadrant i desenquadrant l’actriu, que finalment es dirigeix al fons cap a un arbre

d’on penja una americana.

10. La noia s’apropa a un arbre. Un nen entra per la dreta i li agafa la mà. L’actriu es

deixa portar pel nen i se’n van per l’esquerra plegats.

Joan Brossa, Foc al càntir

Descobrir les possibilitats combinatòries i experimentals del llenguatge, explorar les potencialitats plàstiques de l’abecedari, ocupar l’espai públic amb una poesia transitable i corpòria, etc. El llegat de Joan Brossa és extens i ofereix una multitud de vies per treballar a les aules. La riquesa de l’univers brossià implica una sèrie de processos creatius que hem volgut fer presents amb la ideació d’una sèrie d’itineraris a diferents barris de Barcelona per on va transitar el poeta.

Amb aquest objectiu aquest curs hem iniciat un projecte col·lectiu amb la complicitat i participació de tres centres educatius: l’Escola Mas Rampinyo de Montcada i Reixac, amb nens i nenes de P4; l’Escola Mossèn Jacint Verdaguer de Barcelona, amb les classes de quart i de cinquè de primària; i l’Escola Isabel de Villena d’Esplugues de Llobregat, amb els alumnes de sisè. L’objectiu és el de redissenyar, a partir de les idees dels alumnes, tres itineraris urbans que formen part de l’oferta educativa de Fundació Joan: el dels Jardins de Joan Brossa a Montjuïc; el que té lloc al Velòdrom d’Horta i el de Ciutat Vella.

Amb les tres escoles hem proposat cinc sessions de treball amb la meva presència a les aules però també articulades a través de l’enviament de diferents materials i propostes: una col·lecció de fotografies de Joan Brossa, algunes imatges de poesia brossiana present a diferents espais públics o algunes entrevistes i materials audiovisuals han nodrit un primer acostament a l’univers creatiu del poeta. Després d’aquestes sessions introductòries hem plantejat als diferents grups un encàrrec: dissenyar els itineraris que les escoles faran l’any que ve amb l’objectiu de crear quelcom pensat directament amb els alumnes. I per aconseguir-ho, hem iniciat un treball col·lectiu per descobrir quines activitats els agradaria fer als participants i protagonistes de l’experiència.

Retratar a Joan Brossa a partir de les seves fotografies; compartir una motivadora pluja d’idees; imaginar l’itinerari dibuixant sobre els plànols d’una antiga guia de Barcelona; detectar els punts de l’itinerari dels Jardins de Joan Brossa a partir d’una exploració fotogràfica; fer un guió de l’activitat pels companys i companyes i posar-lo en marxa als carrers de Barcelona, etc. Els processos que hem compartit i experimentat han estat molt rics i no dubtem que fructificaran en unes Variacions brossianes nascudes del desig dels alumnes participants en el projecte. Després de l’estiu podran descobrir en què s’han transformat les activitats que han proposat. I qui sap si potser seran els primers a recórrer les noves Variacions, fruit de la seva visió del llegat creatiu que ens ha deixat Joan Brossa.

Aquí us deixem un tastet de l’experiència amb l’Escola Mas Rampinyo.

Durant el curs vinent, a més, tocarà activar el projecte amb dos instituts de secundària. Llarga vida a les Variacions!

Cloe Masotta

Mediadora. Fundació Joan Brossa