La màgia de Joan Brossa

14.07.2014 Infantil

Dediquem aquesta entrada als alumnes d’Infantil de l’Escola Víctor Oroval de Carcaixent (València), guanyadors de la XXXVI edició del Premi Baldiri Reixac que convoca anualment la Fundació Lluís Carulla.

A continuació, reproduïm les paraules dels mestres així com una mostra del material gràfic que ens han fet arribar arran de la nostra felicitació.

***

Al llarg del curs 2012-2013 l’alumnat d’Educació Infantil del CEIP Víctor Oroval de Carcaixent (València) va treballar el projecte que gira al voltant de la vida i obra de Joan Brossa. La motivació d’aquesta iniciativa va nàixer fruit de l’assistència a l’espectacle “Consonant” (basat en l’obra de Joan Brossa) de la companyia Maduixa Teatre, al teatre el Raval de Gandia.

Per tal de motivar l’alumnat, mostràrem imatges i vídeos d’aquest poeta i també poemes objecte i poemes visuals. Aquesta tasca fou en un principi un treball d’investigació per part de les mestres. Des del primer moment els va captivar la seua màgia quan en la primera assemblea conjunta de cicle vàrem visionar tot aquest recull, demanant la intervenció dels xiquets i xiquetes perquè comentaren el que anaven veient. A partir d’ací va sorgir la pluja d’idees per començar a dissenyar i posar en pràctica tot el que allí decidírem.

Som conscients que els xiquets i les xiquetes tenen una gran capacitat per aprendre nous conceptes, i més encara si són treballats des de la significació i amb un enfocament metodològic que ens permet treballar el llenguatge de manera constructivista i des de la vessant funcional i comunicativa. Per això nosaltres apostem pels projectes de treball, amb una coordinació entre els diferents nivells del cicle per racons i tallers.

Un dels grans objectius que ens marcàrem fou el desenvolupament de l’àmbit d’aprenentatge dels llenguatges: comunicació i representació. Treballàrem el llenguatge oral, l’escrit, el plàstic, el corporal, el musical… Fins i tot tingueren la capacitat de mostrar a les famílies i companys/es tot el que havien aprés. Tot el que es treballa a les aules d’infantil s’ha de fer des de plantejaments basats amb la interacció entre els iguals i els adults, des de l’afecte i les emocions.

La tasca desenvolupada per l’alumnat de 3, 4 i 5 anys va consistir a fer una aproximació a l’obra d’aquest poeta tan polifacètic. A les aules, abans d’anar al teatre, realitzàrem un xicotet dossier per tal conèixer aquest autor. A més a més, per poder arribar millor al nostre alumnat férem ús de les noves tecnologies, entre elles la pissarra digital interactiva, dissenyant el propi professorat un conjunt d’activitats.

Seguint la mateixa dinàmica que Joan Brossa, nosaltres també jugàrem a ser artistes, aleshores confeccionàrem les nostres pròpies obres plàstiques:

• L’arbre de les lletres
    Donàrem a escollir d’entre distints estils d’una mateixa lletra la inicial del nom de cadascú. Lliurement la decoraren i amb les de tots els xiquets i xiquetes i mestres de l’escola confeccionàrem l’arbre.
  • Les claus dels nostres noms
    Partint d’aquesta obra, cadascú va crear la seua pròpia clau. L’alumnat va ser capaç de treballar amb les lletres per construir el seu nom i cognoms. Després férem una composició per tal de mostrar-ho a tota la Comunitat Educativa.

L’obra de teatre “Consonant” ens va impactar. L’alumnat va interactuar al llarg de l’espectacle anomenant les lletres que apareixien, identificant-les amb allò treballat a l’escola. Recordem de manera especial alguns dels comentaris dels xiquets i xiquetes:

– “Mira…estan jugant amb les lletres com Joan Brossa”

– “ La mitja lluneta, la meua… és una lluna” (Carles)

Després, en acabar de dinar, els xiquets i les xiquetes de manera espontània trobaren lletres a la natura i es contagiaven uns als altres fins que quasi tots es dedicaren a la recerca de l’Alfabet.

Amb motiu de la celebració de la XVII Setmana Cultural “Un bosc de paraules” l’alumnat de l’aula de 4 anys va confeccionar un conte col·lectiu de manera espontània i l’anomenaren “Tararí Tararó fem màgia amb la lletra O”.

A més proposàrem la possibilitat de dur a terme un espectacle basat en l’expressió corporal i els poemes visuals i els poemes objectes treballats anteriorment. L’alumnat acceptà la nostra proposta i el producte final d’aquesta tasca fou la representació per a tota la Comunitat Educativa a la sala d’actes del centre, dintre de les activitats de la Setmana Cultural. Ens basàrem en el treball d’Addaura Dansa anomenat Embrossa’t.

Volem destacar que a mesura que anàvem endinsant-nos en la màgia dels poemes visuals i poemes objectes de Joan Brossa, nosaltres també anàvem aprenent, emocionant-nos, descobrint… juntament amb el nostre alumnat i les nostres famílies. El compartir entre tots i totes aquests moments fa que l’aprenentatge siga més sòlid i durador. A més a més, és una altra manera de fer escola, on s’implica a tota la comunitat educativa, no sols al professorat i a l’alumnat del centre, sinó a les famílies i persones que participen.

Treball col·lectiu realitzat per l’Equip d’Infantil del CEIP Víctor Oroval de Carcaixent:

M.Carmen Congost Camacho, Loles de la Asunción Rovira,

Marisa García Sebastià, Tona Huguet Capó