La primera versió en català de [BLANK] d’Alice Birch

03.02.2023 Arts escèniques
BLANK fotografia escena Roser Blanch
  • La primera producció teatral en català basada en la peça homònima d’Alice Birch. Un treball conjunt entre dos espais teatrals de Barcelona, el resultat del qual són dos muntatges que s’exhibiran de manera simultània i interconnectada al Centre de les Arts Lliures i al Teatre Tantarantana.
  • L’autora de la peça és la reconeguda dramaturga britànica Alice Birch. Guionista de sèries com Succession o Normal people,  pel·lícules com Lady Macbeth o obres teatrals com Revolt. She said. Revolt again o Anatomy of a suicide.
  • [BLANK] és una obra polièdrica on la família, les dificultats de comunicació, l’herència emocional i exclusió social són els grans protagonistes.

El Centre de les Arts Lliures i el Teatre Tantarantana presentem [BLANK], la primera estrena teatral en català del text de la reconeguda dramaturga britànica Alice Birch. Un projecte d’experimentació i de treball conjunt entre dues fàbriques de creació de Barcelona el resultat de la qual són dos muntatges que s’exhibiran de manera simultània i interconnectada del 14 de febrer al 12 de març.
Durant la presentació del projecte, celebrada el passat 1 de febrer al British Council de Barcelona, Ferran Murillo, director del Teatre Tantarantana, va expressar la seva satisfacció a l’hora de tirar endavant el projecte i va manifestar que “cal potenciar cada cop més propostes amb aquesta capacitat de vinculació entre creadores”. La complicitat entre espais ha donat fruits interessants, entre els quals Marc Chornet, director de l’àrea d’arts escèniques de la Fundació Joan Brossa, en va destacar dos: l’exigència compartida per gestionar el projecte des de l’ètica i la qualitat artística de la proposta.
[BLANK] consisteix en dos espectacles que s’exhibiran de manera simultània i interconnectada. “És un experiment fascinant en què Birch proposa un joc fantàstic: que cada director esculli la seva pròpia dramatúrgia”, va declarar Roberto Romei, director de la peça que es representarà al Centre de les Arts Lliures. Per a Helena Tornero, que signa la traducció del text al català, la tasca ha estat tot un repte. “El més interessant de [BLANK] és que el títol ja és una provocació o una advertència, és un buit o una absència”. A més, el text ofereix a l’espectadora “la possibilitat d’anar omplint els buits i construir la resta de la història”.
Família, dificultats de comunicació, herència emocional i exclusió social són els grans protagonistes del text.[BLANK] és un conjunt de situacions que retraten dues generacions –joves (al Tantarantana) i adults (a la Fundació Joan Brossa)- i el “buit” que les separa. I la dramatúrgia de Birch permet ecos entre els dos muntatges. El que s’exhibirà al Centre de les Arts Lliures és “la representació de la supervivència”, va comentar el seu director, Roberto Romei. Les 15 escenes que el componen comparteixen dos elements: la sensació d’estar atrapats en un sistema i no poder-ne sortir, i la dissidència. Malgrat la situació que afrontin, els personatges continuaran lluitant: “nosaltres estem bé”. Pel que fa a la peça que es representarà  al Tantarantana, el seu director Marc Chornet va destacar que conté “escenes d’elevat vitalisme i sentit de l’humor que evidencien que, malgrat estar marcats per l’herència de les progenitores, els seus protagonistes tenen la vida al davant i han de dialogar amb el seu futur”.
Segons van explicar els directors i intèrprets d’ambdós muntatges, l’experiència de veure els dos espectacles permet tenir una visió polièdrica i completa dels punts de vista de les persones que conviuen en realitats d’alta complexitat.